Менеджмент в медицині. Як власнику не зруйнувати свою компанію?

Менеджмент — це насамперед робота з людьми, яка має певні особливості.

Розглянемо основні зони відповідальності керівника медичної компанії. Це:

  • робота з лікарями та медичним персоналом;
  • операційні процеси;
  • фінансова діяльність;
  • маркетинг;
  • культура;
  • мікроклімат.

Перелік можна продовжити, але чи може одна людина поєднувати в собі всі ці зони відповідальності? Теоретично — так, але яким буде результат? Спробуємо розібратися послідовно.

Уявимо власника медичної клініки, який одночасно займається лікуванням і максимально задіяний в операційних процесах. Що стається? У нього починає домінувати ліва півкуля головного мозку, яка відповідає за аналіз, процеси і цифри, втрачається лікарська компетентність, натомість переважає управлінська діяльність, зацікавленість у коштах і заощадженнях бере верх. У результаті руйнується комунікація з персоналом, адже для відносин із людьми потрібна людяність. До цього ще додається напруження у відносинах між колегами і як результат — незадоволені клієнти, які все це відчувають на собі.

Мені доводилося неодноразово спостерігати, як власники медичного бізнесу намагалися поєднувати у собі повноваження ще декількох людей. У той час, коли вони повинні працювати над іміджем компанії і створювати бренд, занурення в операційну діяльність призупиняє роботу правої півкулі їхнього головного мозку. Саме права півкуля відповідає за творчість, розвиток, генерації ідей та інновацій.

Одна людина не може поєднувати всі зони відповідальності одночасно. Важливо розділити ці зони та налагодити систему менеджменту, де кожен має свої повноваження. В результаті отримаємо злагоджену співпрацю команди.

Тож розділяємо: у пріоритеті керівника клініки — робота з лікарями, яка стосується їхнього розвитку та навчання. Головний лікар — це та людина, яка має прислухатися, допомагати колегам у розвитку, створювати атмосферу довіри. Саме він, спільно з медперсоналом повинен працювати над процесами роботи з пацієнтом, при цьому враховувати думку кожного. Головний лікар дає змогу своїм колегам стати кращими і підказує їм, де покращити свої навички. Тоді він матиме задоволених своєю роботою лікарів, комфортну атмосферу в колективі та щасливих, здорових клієнтів.

Лікарю-власнику потрібно бути і лікарем, і лідером, і розвивати свою компанію. Тому дуже важливо делегувати повноваження, за які відповідає ліва півкуля головного мозку. Бухгалтерія повинна включати бухгалтера, фінансова сфера — фінансиста. Якщо немає можливості розділити бухгалтерію з фінансовою частиною, тоді можна їх об’єднати. Робота з контрагентами (моніторинг цін, пошук необхідної продукції, ремонти, придбання обладнання), вирішення юридичних питань — все це окремі процеси. Проте основна увага головного лікаря повинна акцентуватися на аналізі діяльності як усієї компанії в цілому, так і діяльності кожного її відділу окремо.

Також у моїй практиці є випадки, коли власники медичних закладів, не маючи медичної освіти, втручались у діяльність лікарів. Це недопустимо! Для цього є головний лікар. Якщо від лікаря вимагатимете збільшення продажу його послуг, то в результаті отримаєте постійну плинність кадрів. До речі, лікарі не повинні працювати над збільшенням кількості клієнтів. Останньому сприяє сервіс, маркетинг, внутрішня культура, мікроклімат, неформальна обстановка.

Що робити, якщо компанія невелика та має мінімальний штат працівників? Якщо компанія невелика, то потрібен помічник або заступник, який буде наділений відповідними повноваженнями. Це повинна бути людина, якій власник клініки / головний лікар довіряє та не втручається в його операційну діяльність. Навіть, якщо виникають помилки, а вони виникають, то помічник або заступник повинен самостійно їх виправляти.

Отже, головний лікар — це лідер, основна робота якого — робота з людьми та створення народного бренду.