Рівні доступу для захисту медичних даних у системі ЕСОЗ
В ЕСОЗ для захисту медичних даних у системі передбачені наступні рівні доступу:
- медичний працівник, має безумовний доступ до усіх медичних записів, зокрема і до чутливих даних, які він сам зареєстрував (є їх автором);
- сімейний лікар має безумовний доступ до усіх медичних записів пацієнта (окрім чутливих даних);
- інші медпрацівники, для повноцінного надання медичних послуг пацієнту, мають безумовний доступ до усіх медичних записів (окрім чутливих даних), які вносилися в межах закладу в якому вони працюють.

Якщо медпрацівнику потрібні дані, до яких він не має безумовного доступу, але вони потрібні для забезпечення лікування або надання медичних послуг, то для їх отримання він може запросити дозвіл у пацієнта (його уповноваженої особи – у разі недієздатності людини). А також – створити відповідний дозвіл на доступ в ЕСОЗ.
Перед тим як створити в ЕСОЗ такий дозвіл, медичний працівник зобов’язаний пояснити пацієнту, для чого йому потрібна інформація. Такий дозвіл обов'язково має надаватися за усвідомленої згоди пацієнта. А доступ має певний строк дії та можуть бути відкликані пацієнтом.
А якщо дозвіл потрібний до чутливих даних, то така згода пацієнта, згідно з чинним законодавством, обов’язково має бути зафіксована письмово (в довільній формі).
Створення в ЕСОЗ дозволу на доступ відбувається з підтвердженням такої дії, в залежності від методу автентифікації який було вказано під час реєстрації пацієнта в ЕСОЗ.
Такими методами є:
- автентифікація через СМС (якщо доступ надається до чутливих даних, то смс окрім коду містить також інформацію до якої групи (груп) чутливих даних такий доступ надається (ВІЛ, Психіатрія). Таке інформування важливе, для забезпечення усвідомлених дій пацієнта;
- автентифікація через документи;
- Автентифікація через іншу особу (для дітей до 14 років або для недієздатних осіб як додатковий спосіб автентифікації).
Джерело: Національна служба здоровʼя України