Агресивна поведінка пацієнта: дії медичного працівника, якщо не вдається його заспокоїти за допомогою комунікації

Під час інциденту

1. Пріоритет — ваша безпека: 

  • тримайте дистанцію, 
  • не залишайтесь сам-на-сам, 
  • уникайте різких рухів, 
  • за можливості — вийдіть у безпечну зону, використовуйте фізичні бар’єри (двері, стійка, ширма тощо), 
  • залучіть колег.

2. Паралельно негайно викликайте допомогу:

  • внутрішня хорона ЗОЗ, якщо вона є (тривожна кнопка, внутрішній телефон),
  • 102 (повідомте коротко: «невідкладно, агресивний/можливо озброєний, місце, відділення»),
  • повторюйте виклик, якщо ситуація триває (якщо наряд поліції був і вже поїхав, а пацієнт знову проявляє агресію).

Якщо в пацієнта життєво небезпечний стан, допомогу надавати необхідно в обсязі, який безпечно можливо надати персоналу; краще, якщо це відбувається в присутності охорони/поліції.

3. Фіксуйте інцидент:

  • фото / відео (при можливості),
  • імена свідків,
  • час, місце, деталі дій нападника,
  • збережіть пошкоджений одяг, інші сліди як можливі речові докази.

4. Складіть акт на місці події в довільній формі в присутності 2‒3 очевидців (медичні працівники, пацієнти тощо). В акті потрібно описати обставини інциденту та його результат. 

Після інциденту

1. Обов’язково необхідно скласти службову / доповідну записку на імʼя керівника ЗОЗ із описом обставин подій.

2. У разі отримання медичним персоналом фізичних ушкоджень / побоїв: 

  • їх необхідно зафіксувати (краще провести судово‒медичну експертизу),
  • написати заяву в поліцію про скоєння злочину (отримати реєстраційний номер), 
  • якщо на одязі є сліди боротьби (розірвана тканина, сліди крові тощо), його потрібно зберегти і повідомити про це правоохоронців,
  • якщо після інциденту медичному працівнику знадобилася медична допомога, були витрати на лікування, необхідно зберегти всі чеки та квитанції (вони знадобляться у разі пред’явлення майнових претензій до нападника).

3. Якщо пацієнт госпіталізований, але його життю та здоров’ю нічого не загрожує, лікар може відмовити йому у наданні медичної допомоги. Пацієнта можна виписати із ЗОЗ, пославшись на порушення пацієнтом правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я.
При цьому: 

  • усі порушення мають бути зафіксовані і задокументовані; 
  • підтверджений задовільний стан здоров’я пацієнта; 
  • складена службова / доповідна записка до керівника медзакладу.

Правила внутрішнього розпорядку є локальними актами закладів охорони здоров’я. Їх затверджує керівник ЗОЗ. Ці правила визначають права та обов’язки пацієнта під час звернення за медичною допомогою та перебування у лікарні. Найчастіше правила включають такі прості речі як заборона куріння у медзакладі, дотримання режиму тиші правил відповідної поведінки виконання призначень лікаря тощо.

Пам’ятайте, що не варто:

  • Лишатися наодинці з агресивним пацієнтом у приміщенні без ще одного виходу.
  • Застосовувати силу без прямої необхідності.
  • Ігнорувати та не здійснювати документального оформлення події. 

Джерело: Українська медична спілка