Агресивна поведінка пацієнта: дії медичного працівника, якщо не вдається його заспокоїти за допомогою комунікації

Під час інциденту
1. Пріоритет — ваша безпека:
- тримайте дистанцію,
- не залишайтесь сам-на-сам,
- уникайте різких рухів,
- за можливості — вийдіть у безпечну зону, використовуйте фізичні бар’єри (двері, стійка, ширма тощо),
- залучіть колег.
2. Паралельно негайно викликайте допомогу:
- внутрішня хорона ЗОЗ, якщо вона є (тривожна кнопка, внутрішній телефон),
- 102 (повідомте коротко: «невідкладно, агресивний/можливо озброєний, місце, відділення»),
- повторюйте виклик, якщо ситуація триває (якщо наряд поліції був і вже поїхав, а пацієнт знову проявляє агресію).
Якщо в пацієнта життєво небезпечний стан, допомогу надавати необхідно в обсязі, який безпечно можливо надати персоналу; краще, якщо це відбувається в присутності охорони/поліції.
3. Фіксуйте інцидент:
- фото / відео (при можливості),
- імена свідків,
- час, місце, деталі дій нападника,
- збережіть пошкоджений одяг, інші сліди як можливі речові докази.
4. Складіть акт на місці події в довільній формі в присутності 2‒3 очевидців (медичні працівники, пацієнти тощо). В акті потрібно описати обставини інциденту та його результат.
Після інциденту
1. Обов’язково необхідно скласти службову / доповідну записку на імʼя керівника ЗОЗ із описом обставин подій.
2. У разі отримання медичним персоналом фізичних ушкоджень / побоїв:
- їх необхідно зафіксувати (краще провести судово‒медичну експертизу),
- написати заяву в поліцію про скоєння злочину (отримати реєстраційний номер),
- якщо на одязі є сліди боротьби (розірвана тканина, сліди крові тощо), його потрібно зберегти і повідомити про це правоохоронців,
- якщо після інциденту медичному працівнику знадобилася медична допомога, були витрати на лікування, необхідно зберегти всі чеки та квитанції (вони знадобляться у разі пред’явлення майнових претензій до нападника).
3. Якщо пацієнт госпіталізований, але його життю та здоров’ю нічого не загрожує, лікар може відмовити йому у наданні медичної допомоги. Пацієнта можна виписати із ЗОЗ, пославшись на порушення пацієнтом правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я.
При цьому:
- усі порушення мають бути зафіксовані і задокументовані;
- підтверджений задовільний стан здоров’я пацієнта;
- складена службова / доповідна записка до керівника медзакладу.
Правила внутрішнього розпорядку є локальними актами закладів охорони здоров’я. Їх затверджує керівник ЗОЗ. Ці правила визначають права та обов’язки пацієнта під час звернення за медичною допомогою та перебування у лікарні. Найчастіше правила включають такі прості речі як заборона куріння у медзакладі, дотримання режиму тиші правил відповідної поведінки виконання призначень лікаря тощо.
Пам’ятайте, що не варто:
- Лишатися наодинці з агресивним пацієнтом у приміщенні без ще одного виходу.
- Застосовувати силу без прямої необхідності.
- Ігнорувати та не здійснювати документального оформлення події.
Джерело: Українська медична спілка





