VI. Підготовка до запровадження підходу якості трудового життя медичним закладом

1. Інформування про якість трудового життя
Розпочати впровадження підходу ЯТЖ означає визнати, що покращення умов праці персоналу медичного закладу позитивно впливає на загальну ефективність організації в цілому. ЯТЖ означає та об’єднує під однією назвою дії, які надають можливість покращити як умови праці та життя працівників сфери охорони здоров’я, так і загальну діяльність медичних установ, де вони працюють. Це — одна із складових елементів корпоративної соціальної відповідальності організацій, за якою умови, в яких працівники виконують свою роботу, і їх здатність висловлюватися та діяти відповідно до змісту праці, визначають сприйняття ЯТЖ.
Які принципи та особливості підходу якості трудового життя?
Існують наступні підходи ЯТЖ:
- Глобальний підхід полягає в тому, що включає всі питання ситуації, які розглядаються (щодо людей, організації та ефективності праці, якості надання медичних послуг). Але також тому, що ефект очікується для самих медичних установ, їх персоналу та користувачів послуг;
- Колективний підхід, при якому об'єднуються керівництво, співробітники та їх представники для врахування різних точок зору;
- Підхід, конкретизований у формі експерименту, є орієнтованим на дії і вдосконалення.
Дії полягають у випробовуванні рішень перед їх розгортанням або навіть розширенням.
Ця логіка «тестування (часто в невеликому масштабі) перед розгортанням» надає можливість:
▶ діяти швидко;
▶ проводити колективне навчання (включаючи урахування помилок);
▶ закріпити рішення шляхом їх тестування «в реальному житті».
- Підхід, зосереджений на фактичній роботі, — його мета полягає в тому, щоб покращити роботу якомога ближче до повсякденного життя співробітників ЗОЗ та його клієнтів.
Кожний ЗОЗ має визначити свій підхід ЯТЖ відповідно до того, що має сенс для суб’єктів установи та їхньої здатності це зробити.
Загальна продуктивність медичної установи (економічна, оперативна, соціальна та екологічна) базується на кожному з 6 вимірів ЯТЖ та їх специфікації.
Як зазначалося вище, існує 6 вимірів ЯТЖ:
- Зміст праці.
- Охорона та гігієна праці.
- Трудові відносини та соціальний клімат.
- Обмін та створення цінностей.
- Рівні можливості.
- Працездатність та професійний розвиток.
Управління здійснюється на основі соціального діалогу в поєднанні зі структурованим підходом для встановлення довгострокового підходу ЯТЖ.
Під час впровадження ЯТЖ у медичному закладі можна виділити 4 етапи:
Етап 1. Налаштування та визначення сфери застосування ЯТЖ.
Етап 2. Інвентаризація існуючої ЯТЖ.
Етап 3. Експериментальне впровадження ЯТЖ у певних проєктах та операціях.
Етап 4. Впровадження ЯТЖ у визначених сферах та її підтримка.
Вхідні дані ЯТЖ
Не існує унікального способу розгортання ЯТЖ в медичній установі. Можна визначати кілька логік відповідно до ставок, амбіцій та задіяних засобів:
- Експериментувати з новими способами роботи під час реалізації проєкту змін (переїзд, нове програмне забезпечення, зміна режиму праці тощо);
- Знайти нові шляхи вирішення повторюваних проблем (прогули, проблеми планування та розкладу, навантаження, труднощі у стосунках тощо);
- Підготувати переговори щодо колективної угоди про впровадження ЯТЖ, яка передбачає вирішення основних проблем та визначення шляхів прогресу.
2. Оцінка умов для успіху впровадження підходу якості трудового життя
Підхід ЯТЖ — це захоплюючий проєкт, але перш за все це новий погляд на практику та загальне функціонування медичного закладу. Це також інший спосіб підходу до труднощів на роботі, стимулювання змін і залучення зацікавлених сторін до співпраці.
Наведені в табл. 21 запитання допоможуть керівництву, менеджменту, представникам персоналу медичної установи визначити умови, які сприятимуть успіху підходу ЯТЖ. Вони дозволять взяти участь у підході ЯТЖ, озброївшись знанням про свій прогрес і важелями, які є у ЗОЗ.
Дайте відповіді на наступні запитання, а потім обчисліть свій бал за сіткою, поданою в іншій таблиці.

Відповідь «Ні» на запитання № 6 не дозволить вам розпочати процес впровадження ЯТЖ. На відміну від інших вимірів, управління проєктом разом з представниками працівників має бути встановлене з самого початку, а його відсутність буде рівнозначною запуску простої ініціативи щодо прогресу у цій сфері.
У запропонованому опитувальнику (табл. 20) немає правильних чи неправильних відповідей. При проведенні опитування не є важливим отримати найкращий результат, щоб розпочати процес. Достатньо просто знати про прогалини, які з часом потрібно заповнити, щоб отримати потрібні рішення у процесі впровадження ЯТЖ.
3. Розуміння та передбачення труднощів для реалізації підходу якості трудового життя
Передусім керівництву ЗОЗ необхідно знати труднощі, які часто виявляються перед початком впровадження підходу ЯТЖ, а також шляхи їх подолання. В табл. 22 вказані традиційні труднощі та відповіді на них.

4. Декілька ідей для підготовки підходу ЯТЖ
В табл. 23 представлені деякі підготовчі заходи для впровадження підходу ЯТЖ, щоб полегшити його реалізацію.

5. Підготовка та адаптація підходу ЯТЖ в умовах кризи
Зіткнувшись із кризовою ситуацією, як-от та, що спричинена пандемією COVID-19 та війною, будь-яка медична установа повинна розглянути, як вона може розглянути свій підхід до ЯТЖ, зокрема на цьому етапі підготовки.
Уроки кризового управління
- Медичні установи працюють (правда, в деградованому режимі) і адаптують роботу персоналу та її організацію більше, ніж зазвичай.
- Ті, хто має досвід впровадження підходу ЯТЖ, повторно мобілізують методи та принципи (багатодисциплінарність, експериментування, форуми для дискусій тощо), корисні в умовах невизначеності та постійних змін.
- Цей період, незважаючи на його численні обмеження, є джерелом досвіду та уроків для попереднього визначення та початку впровадження підходу ЯТЖ (тестування експериментів, проблеми ЯТЖ посилюються або виникають із кризою тощо).
Керівництво медичної установи зобов’язане створити антикризовий осередок («План Б» на випадок будь-якої внутрішньої та/або зовнішньої кризи). Останній, зокрема, спрямовує виконання дій, необхідних для подолання кризи, і дає підсумок наприкінці кризи у формі зворотного зв’язку.
6. Позиціонування підходу якості трудового життя в умовах кризи
Позиціонування підходу ЯТЖ в умовах кризи наведено в табл. 24.

7. Що ми знаємо про підготовку до впровадження підходу ЯТЖ в медичному закладі
Цей крок дає змогу узагальнити та поділитися з персоналом та його представниками результатами етапу підготовки до впровадження підходу ЯТЖ.
Де ми?
Що ви знаєте про сильні та слабкі сторони свого закладу, перш ніж приступити до підходу ЯТЖ (табл. 25)?

